Procesoptimalisatie
Onder procesoptimalisatie wordt alles verstaan wat nodig is om processen efficiënter voor de organisatie te laten werken. Door processen zoveel mogelijk te optimaliseren kunnen medewerkers doen waar ze goed in zijn, blijven ze gefocust op verbeteringen en kan een financieel voordeel worden behaald en daarmee een concurrentievoordeel.
Situatieschets
Welke situatie herkent u?
- Medewerkers vertellen mij dat ze het veel te druk hebben
- De werkdruk is ongelijk verdeeld
- Het resultaat van een afdeling/productlijn loopt terug
- De financieringsaanvraag duurt te lang
- In krijg geen greep op het tussentijdse resultaat
- Projecten lopen uit de pas
- Wel of niet specialiseren
- Aannemen van medewerkers of inhuren personeel
Er zijn veel meer situaties te bedenken. Maar iedereen is druk. Niemand heeft tijd. Er zijn voldoende punten om eens goed naar te kijken, maar moeten we beginnen?
Herkent u deze situatie? Er is gelukkig een duidelijke verklaring voor, én een oplossing die naar meer succes leidt!
Verloop
Procesoptimalisatie begint met structuur, keuzes maken en duidelijke communicatie hierover. Welke keuzes maakt de organisatie: waar staan wij voor, waar zijn wij goed in, wat maakt ons beter dan de concurrentie. Door deze visie te vertalen naar een aantal concrete plannen en die te kwantificeren en te voorzien van een tijdlijn wordt voor iedereen duidelijk wat er verwacht wordt. Alle medewerkers streven dan dezelfde doelen na. Pas na het maken van deze interne afspraken komt de vraag aan de klant: “hoe zou je het willen hebben en wat mag het dan kosten”.
Er zijn meerdere methoden om deze procesoptimalisatie te bewerkstelligen. Daarvoor is de bestaande situatie bepalend.
Diensten:
- Assesments
- Managementinformatie
- Projectmanagement
- Administratie
- Ist en soll: verbetertraject
- Leiderschap en organisatieontwikkeling
- Managementondersteuning